Relationel Koordinering
Fælles mål | Sæt borgeren i centrum | Samarbejdet rundt om kerneopgaven | Relationel Koordinering
Arbejdet med relationel koordinering:
- Kortlægger de mange samarbejdspartnere rundt om jeres kerneaktiviteter, og anskueliggør kompleksiteten
- Vurderer graden af relationel koordinering mellem samarbejdspartnerne ud fra 7 konkrete parametre
- Gør det muligt at dykke ned i udfordrende relationer på en saglig, professionel og fremadskuende måde
- Tydeliggør hvor indsatsen skal lægges for at forbedre relationen og dermed kvaliteten i opgaveløsningen, så der kan udvikles der hvor det skaber størst værdi
- Skaber afsæt for konkret træning af kommunikationen internt og med borgerne
Potentialehuset har i 2015 – 2017 været konsulenter på Odense kommunes Ældre- og Handicapforvaltnings storstilede projekt med at integrere Relationel Koordinering som en gennemgående tilgang hos 3.500 medarbejdere.
Med udgangspunkt i konkrete kerneaktiviteter, arbejdes der i Relationel Koordinering med forståelsen af hvordan eget og andres bidrag ind i opgaveløsningen er væsentlige for de borgere som det hele handler om. Det kan være i samarbejdet internt i teamet, mellem teams og afdelinger, mellem vagtlag, eller mellem interne og eksterne samarbejdspartnere omkring en kompleks opgave.
I Relationel Koordinering vurderes der på følgende 7 parametre:
Den praksisnære teori er udviklet af Jody Hoffer Gittel, som har studeret tusindvis af tværgående arbejdsprocesser bl.a. indenfor luftfarten og hospitalsvæsenet i USA. Gittel er politolog og professor i management ved Brandeis University i Boston.
Relationel koordinering tager altid udgangspunkt i kerneopgaven, og er særlig relevant ved arbejdsprocesser som er præget af:
- gensidig afhængighed i arbejdet
- tidspres
- uforudsigelighed
Jo højere grad af relationel koordinering – jo mere kvalitet, effektivitet og jo større borgertilfredshed og medarbejdertrivsel i arbejdet.
TRÆN BORGERSAMTALEN